جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری ( شفا )

روشهای درمان خار پاشنه

روشهای درمان خار پاشنه

خار پاشنه، توده‌های استخوانی در پایین پاشنه هستند که به سمت قوس پای شما هدایت می‌شوند. در حالی که برخی از افراد خار پاشنه دارند و هرگز در مورد آن اطلاعی ندارند، برخی دیگر ممکن است درد قابل توجهی را تجربه کنند که می تواند هر قدم را سخت تر از قبل کند.

این عارضه معمولاً با التهاب کف پا رخ می دهد، وضعیتی که باعث التهاب در قسمت پایین پا، به ویژه پاشنه پا می شود.

روشهای درمان خار پاشنه

کمپرس سرد
سرما درمانی می تواند به تسکین بافت ملتهب پاشنه پا کمک کند. استفاده از کمپرس سرد هر ۴ ساهت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل دردناک در کف پا بسیار کمک کننده است ، اگرچه نمی تواند خار پاشنه را درمان کند اما التهاب ناشی از این عارضه را کاهش می دهد.

کفش و ارتز
کفش‌های طبی و مناسب می‌توانند میزان فشار روی خار پاشنه را کاهش دهند. این فشار می تواند باعث درد و ناراحتی شود. در اینجا مواردی است که هنگام ارزیابی یک کفش برای راحتی هنگام خار پاشنه باید به دنبال آن باشید: پشت کفش باید محکم باشد تا از پاشنه حمایت کند و از چرخش پای شما به داخل یا خارج جلوگیری کند.

کفش با پاشنه ۲ تا ۳ سانتی متر می تواند به کاهش فشار از روی پاشنه دردناک شما کمک کند.
شما همچنین می توانید ارتزهای سفارشی (کفی های طبی) مخصوص خار پاشنه استفاده کنید.

دارودرمانی
داروهای ضد التهابی بدون نسخه می توانند به شما در تسکین درد و ناراحتی پاشنه پا کمک کنند. نمونه هایی از داروهای ضد التهابی عبارتند از:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن

با کاهش التهاب بافت، این داروها می توانند به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کنند. با این حال، اگر مشکلات کلیوی یا سابقه خونریزی معده و زخم دارید، نباید از داروهای ضد التهابی استفاده کنید.

در حالی که استامینوفن OTC ممکن است به تسکین درد کمک کند، خواص ضد التهابی مشابه سایر داروها ندارد.

دیگر روشهای درمان خار پاشنه پا

فیزیوتراپی و تمرینات کششی
تمرینات کششی برای ساق پا و عضلات اطراف آن و همچنین فاسیای کف پا می تواند به کاهش فشار روی خار پاشنه کمک کند. 

فیزیوتراپیست ها از درمان با شاک ویو نیز برای کمک به از بین بردن خار پاشنه و علائم آن بهره می برند.

تزریق کورتیکواستروئید
تزریق کورتیکواستروئید خار پاشنه پا را درمان نمی کند، اما می تواند به برخی از دردهایی که خار پاشنه ایجاد می کند کمک کند. برای انجام تزریق، پزشک معمولاً از یک داروی بی حس کننده استفاده می کند تا هر گونه ناراحتی در محل تزریق را کاهش دهد. در حالی که محل تزریق می تواند متفاوت باشد، اکثر پزشکان دارو را به جای قسمت پایینی پاشنه، در قسمت داخلی یا میانی پاشنه پا تزریق می کنند.

اگرچه تزریق کورتیکواستروئید می تواند به بسیاری از افراد مبتلا به خار استخوان کمک کند، اما محدودیتی برای دفعات یا تعداد تزریق وجود دارد. این به این دلیل است که تزریق استروئید می تواند احتمال پارگی تاندون را افزایش دهد.

جراحی
پزشک شما معمولاً فقط در صورتی جراحی را برای خار پاشنه توصیه می کند که روش های محافظه کارانه مانند روش های بالا شکست بخورند. انواع روشهای جراحی وجود دارد. رایج ترین روش جدا کردن رباط فاشیای کف پا از استخوان پاشنه و برداشتن خار پاشنه با ابزارهای مخصوص است. این کار باعث کاهش فشار از فاسیای کف پا می شود و خار پاشنه را از بین می برد.

آسیب عصبی یک عامل خطر مهم مرتبط با این روش است. همچنین ممکن است خار پاشنه بعد از جراحی بازگردد. پس از عمل، چند هفته طول می کشد تا بتوانید نرمال تر و با درد پاشنه پا کمتر راه بروید.

 

کلمات مرتبط :

روشهای درمان خار پاشنه – بهترین فیزیوتراپی غرب تهران – شاک ویو تراپی برای خار پاشنه – مرکز فیزیوتراپی در شهران – فیزیوتراپی در آیت الله کاشانی

اشتراک گذاری