جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری ( شفا )

مشکلات شایع شانه

مشکلات شایع شانه

تاندونیت کلسیفیک
گاهی اوقات درد، تورم و مشکل در حرکت شانه به دلیل کریستال های کلسیم است که تاندون داخلی را تشکیل می دهند. تاندون ها تارهای قوی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند.

همه ما به کلسیم معدنی در بدن نیاز داریم، زیرا به قوی شدن استخوان ها و دندان ها کمک می کند. اما گاهی اوقات، اگر مقدار زیادی از آن در بدن وجود داشته باشد، کریستال های تیز و ریز ممکن است در مکان های نامناسب ایجاد شوند.

اگر در تاندون ها تشکیل شوند، به آن تاندونیت کلسیفیک می گویند. این می تواند در نقاط مختلف بدن، از جمله شانه اتفاق بیفتد. سپس کریستال های کلسیم می توانند از تاندون خارج شده و باعث درد و تورم در اطراف مفصل شوند. به این پری آرتریت کلسیفیک می گویند.

تزریق استروئید اغلب برای کاهش تورم خوب عمل می کند. اما گاهی اوقات رسوبات کلسیم ممکن است با جراحی آرتروسکوپی برداشته شوند.

شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده)
اگر شانه یخ زده دارید، کپسول اطراف مفصل خیلی سفت شده است و حرکت شانه شما را متوقف می کند. ما همیشه نمی دانیم که چرا این اتفاق می افتد، اگرچه گاهی اوقات به دنبال آسیب، حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می دهد، و در افراد مبتلا به دیابت که نمی توانند به درستی انسولین تولید کنند، شایع تر است.

این عارضه معمولاً به مرور زمان برطرف می شود، اما ممکن است دو تا سه سال طول بکشد.

درد می تواند شدید باشد و ممکن است دردهای عضلانی ناگهانی را احساس کنید که اسپاسم عضلانی نامیده می شود، به خصوص در شب. ممکن است برای کمک به مسکن نیاز داشته باشید.

فیزیوتراپی شانه موثرترین روش در بهبود علائم شانه یخ زده است که در مرکز فیزیوتراپی دکتر نصیری در غرب تهران ارائه می شود.

اکثر افراد مبتلا به شانه یخ زده بهبودی کامل پیدا می کنند. اما، اگر مشکل شما حتی پس از امتحان گزینه‌های درمانی دیگر ادامه یابد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

برای جلوگیری از بازگشت مشکل، باید برنامه ای از تمرینات را پس از آن دنبال کنید. مهم است که تمرینات خود را به طور منظم انجام دهید تا شانه خود را به حالت کامل بازگردانید و به درستی کار کند.

آرتروز شانه
استئوآرتریت یک بیماری شایع است که می تواند هر مفصلی را درگیر کند. اما در شانه کمتر رایج است، مگر اینکه قبلاً آسیبی دیده باشید یا مفاصل شانه شما تحت فشار اضافی قرار گرفته باشند.

در آرتروز شانه، غضروف نازک‌تر می‌شود و تکه‌های کوچک استخوان اضافی به نام استئوفیت روی مفصل ایجاد می‌شود و شکل آن را تغییر می‌دهد.

این می تواند بسیار دردناک باشد و حرکت بازو و شانه را دشوار می کند. ممکن است رسیدن به سرتاسر بدن، رسیدن به بالای سر یا زمانی که روی پهلوی آسیب دیده دراز کشیده اید دردناک باشد.

درمان شما به میزان درد و تأثیر آن بر دامنه حرکتی شما بستگی دارد. فیزیوتراپی شانه می تواند کمک کننده باشد اما ممکن است به مسکن نیز نیاز داشته باشید. اگر شعله ور شدید، که در آن وضعیت شما ناگهان بدتر می شود، ممکن است به یک دوره از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) نیاز داشته باشید.

اگر درمان های غیرجراحی کمکی نکرد و آرتروز شما واقعاً بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، ممکن است لازم باشد با پزشک و فیزیوتراپیست خود در مورد مزایا و معایب جراحی تعویض مفصل صحبت کنید. 

سایر مشکلات شایع شانه

مشکلات تاندون
تاندون های مختلف در داخل و اطراف شانه شما ممکن است ملتهب، آسیب دیده یا زخم شوند. اینها می توانند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات مختلف شوند.

گیرافتادگی شانه
روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها است که استخوان بازو را در حفره تیغه شانه نگه می دارد.

درد ناشی از مشکل در روتاتور کاف اغلب گیرافتادگی شانه نامیده می شود. این بیماری باعث تورم، درد یا آسیب به تاندون های روتاتور کاف می شود. این می تواند حرکت صحیح بازو را دردناک و دشوار کند.

ممکن است برای شما دردناک و دشوار باشد که دست خود را از بدن خود بردارید، به خصوص اگر می خواهید بازوی خود را بالای سر خود ببرید. بازوی شما ممکن است احساس ضعف کند یا ممکن است یک درد طولانی مدت در بالای بازو داشته باشید.

در واقع، همانطور که قبلاً تصور می شد، ربطی به گیر افتادن تاندون های شما توسط استخوان ها ندارد. در عوض، به دلیل استفاده بیش از حد یا مشکلات مربوط به سن در خود تاندون ها ایجاد می شود – اما این نام هنوز استفاده می شود. این وضعیت را می توان سندرم قوس دردناک نیز نامید.

استراحت و فیزیوتراپی درمانهای اصلی درمان گیرافتادگی شانه است. پزشک شما ممکن است تزریق استروئید و یک بی حس کننده موضعی را برای کمک به درد توصیه کند.

اگر درد در طی چند ماه پس از درمان برطرف نشد یا عود کرد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

 

کلمات مرتبط :

مشکلات شایع شانه – دلایل درد شانه – فیزیوتراپی شانه در غرب تهران

مشکلات شایع شانه

اشتراک گذاری