جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری ( شفا )

فیزیوتراپی در کمردرد

فیزیوتراپی در کمردرد

کمردرد شایع‌ ترین مشکل جسمانی است که میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. این عارضه بطور جدی به مشکلات سلامتی مردم منجر می‌شود، زیرا معمولا به طور اتفاقی از کمردرد به عنوان یک ناراحتی جسمی غیرقابل اجتناب چشم پوشی می‌کنیم. ما متوجه نیستیم که کمردرد شدید می‌تواند یک مشکل جدی باشد. معمولاً افراد به جای اینکه به دنبال درمان مناسب برای دردهای کمر خود باشند، به دنبال مسکن یا اسپری‌های تسکین دهنده درد هستند. فیزیوتراپی کمر بدون شک یکی از بهترین درمان‌های کمردرد بدون استفاده از جراحی و دارودرمانی می‌باشد. در واقع پزشک فیزیوتراپ در فیزیوتراپی کمر با استفاده از ورزش و تکنیک های فیزیوتراپی و دستگاه های مخصوص کمر درد را درمان می­کند.

انواع کمر درد

بسته به ناحیه کمر که دچار مشکل شده است، می‌توان درد کمر را به سه نوع مختلف تقسیم کرد. گردن درد، درد مفاصل قفسه سینه و بخش‌های میانی کمر/ کوکسیدینیا (درد پشت استخوان ساکرال) یا درد کمر.

  • درد کمر در بخش‌های میانی، کمر درد از نظر پزشکی به عنوان کوکسیدینیا (درد استخوان ران یا استخوان شکمی) شناخته می‌شود. در ناحیه کمر و نواحی اطراف آن مانند باسن، بخش‌های فوقانی ران و نواحی کشاله ران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد کمر در ناحیه میانی آن همچنین شایع ترین نوع کمردرد است که افراد را مبتلا می‌کند.
  • کمردرد در بخش میانی، این ناحیه بین ناحیه گردن و کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین از نظر پزشکی به عنوان درد قفسه سینه شناخته می‌شود و نوعی درد کمر است.
  • کمردرد در بخش بالایی، درد کمر جایی بین ستون فقرات و گردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث سفتی و ناراحتی در ناحیه گردن و شانه می‌شود. لاغر شدن، حالت خوابیدن نامناسب برخی از دلایل اصلی کمردرد در این ناحیه است.

دلایل کمر درد

کمر از وزن بخش‌های بالایی بدن شما پشتیبانی می‌کند و فعالیت‌های روزمره تان را ممکن می‌کند. این امکان را به شما می‌دهد تا هنگام راه رفتن بتوانید ران‌ها و باسن خود را بچرخانید. علاوه بر این، اعصاب مستقر در این ناحیه، پاها و لگن شما را کنترل می‌کنند. حتی کوچکترین درد یا عدم تعادلی نیز می‌تواند بر تحرک شما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال سیاتیک باعث فشرده شدن عصب سیاتیک می‌شود. این منجر به درد شدید، ضعف عضلات، بی حسی و محدودیت حرکتی می‌شود. اسکولیوز بیش از حد، گودی کمر و سایر بی نظمی‌های اسکلتی در طی این سال‌ها سبب تشدید کمر درد و بنابراین درد تدریجی می‌شود. دیسک‌های فتق باعث التهاب، درد مزمن و فشرده سازی اعصاب می‌شوند.

گاهی اوقات، کمردرد به دلیل شرایط اساسی ایجاد می‌شود، مانند:

  • تومورها
  • عفونت‌ها
  • فیبرومیالژیا
  • پوکی استخوان
  • آرتروز

فیزیوتراپی یک حرفه مراقبت بهداشتی است که به منظور ایجاد حفظ و ترمیم حداکثر حرکت و توانایی عملکردی در طول زندگی خدماتی را به افراد ارائه می‌دهد. از فیزیوتراپی برای تسریع در بهبودی پس از آسیب‌های ارتوپدی، قلبی و ریوی، عصب شناسی، کودکان، جراحی و آسیب‌های مرتبط با ورزش استفاده می‌شود. این بیماری‌ها می‌تواند با کشیدگی، رگ به رگ شدن، سفتی بعد از شکستگی، ورم مفاصل، کمردرد و فلجی، بیماری اسکلروز، دیستروفی عضلانی و غیره متفاوت باشد.

تمركز فیزیوتراپی بر كاهش درد و تورم، بهبود دامنه حركت، بهبودی بافت‌هاي نرم، شل شدن بافت نرم، مديريت قبل از عمل و بعد از عمل، بهبود مهارت‌هاي درشت و ظریف حركتی، تعادل و هماهنگي، استحكام و استقامت و همچنین ادغام حسی و شناختی، با استفاده موثر از درمان دستی و روش‌های الکتریکی.

برخی از آسیب‌ها و بیماری‌های ستون فقرات که فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند آن‌ها را درمان کنند به شرح زیر است:

  • درد حاد کمر (پایین کمر) به دلیل آسیب دیسک نخاعی و یا مفاصل فاست
  • درد مزمن کمر (پایین کمر)
  • سیاتیک – درد و علائمی که منشاء آن در اندام تحتانی است
  • سندرم اختلال عملکرد لگن. اغلب در بیمارانی که احساس “بیرون زدگی” می‌کنند تشخیص داده می‌شود.
  • ناپایداری پایین کمر – لگن
  • بی‌ثباتی مربوط به زایمان و سندرم درد حاد کمر و لگن
  • اسپوندیلولیستزیس (لغزش رو به جلوی یک مهره از روی مهره‌ای که در زیر آن قرار دارد)
  • اسپوندیلوز (باریک شدن فضای دیسک همراه با تغییرات دژنراتیو در مفاصل فاست مشترک با سن)
  • درد و علائم مربوط به براکیالژی در بازو، درد “عصب درگیر”، سوزن سوزن / بی‌حسی (معروف به پاراستزی)
  • درد کمر (قفسه سینه) و دنده (مفاصل استروتبرال) (که در بعضی موارد درد اطراف دیواره سینه را نشان می‌دهد)
  • بیماری‌های نقطه ماشه‌ای حاد / مزمن (میوفاسیال). (نقطه‌های ماشه‌ای مناطقی حساس با اندازه سکه در بافت عضله هستند که می‌توانند باعث درد و سفتی موضعی شوند و همچنین می‌توانند باعث درد در مناطق دورتر شوند)
  • عضلات و سختی مفصل
  • اسکولیوز، کیفوز و لوردوز

عوامل خطر برای کمر درد

فعالیت‌های ورزشی ممکن است منجر به کمردرد شود. فرم بلند کردن اشیا می‌تواند منجر به آسیب دیدگی ستون فقرات و دیسک شود. این مشکلات در بین ورزشکاران و بدنسازها رایج است. به عنوان مثال، افرادی که فقط در آخر هفته بعد از بی تحرکی در تمام هفته ورزش می‌کنند، بیشتر در معرض کمر درد هستند. به طور کلی، آن‌ها سعی می‌کنند کمبود ورزش خود را جبران کنند و خود را به شدت تحت فشار قرار می‌دهند. این منجر به فرم ضعیف لیفت می‌شود، که به نوبه خود باعث ایجاد درد می‌شود.

فیزیوتراپیست ماهر ورزشی یا مربی ورزشی می‌تواند به شما بیاموزد که چگونه با خیال راحت ورزش کنید، از چه حرکاتی برای اجتناب و همچنین تقویت عضلات کمر استفاده کنید. آن‌ها همچنین مناسب‌ترین روش درمانی برای جلوگیری از صدمات ورزشی و درد عضلات را توصیه می‌کنند.

چگونگی اثربخشی فیزیوتراپی در کمردرد

فیزیوتراپی به عنوان یکی از بهترین راه‌های پیشگیری و درمان کمردرد است. این عمل شامل تمرینات، تحرک مفصل، کشش، ماساژ، نیدلینگ خشک و سایر روش‌های تسکین دهنده ناراحتی است.

دریافت فیزیوتراپی پس از یک کمردرد می‌تواند به جلوگیری از عوارض و کاهش نیاز به ویزیت پزشک کمک کند. هرچه زودتر درمان شوید، احتمال بهبودی بیشتر می‌شود.

فیزیوتراپیست‌ها همچنین می‌توانند تمرینات کششی و تقویت کننده‌ای را هدف قرار دهند که عضلات کمر را هدف قرار می‌دهد. اگر درد دارید، آن‌ها می‌توانند به منظور دستیابی به تسکین درد و بهبود تحرک مفصل، درمان دستی انجام دهند.

بسیاری اوقات، ماساژ می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند. این عمل که در فیزیوتراپی بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث شل شدن عضلات، بهبود انعطاف پذیری مفاصل و تسکین تنش می‌شود. روش‌های ماساژ استفاده شده از نظر نوع حرکات دست متفاوت است. فیزیوتراپ ممکن است ماساژ سوئدی، ماساژ بافت عمیق، ماساژ نقطه‌ای یا درمان درمانی را توصیه کند. فیزیوتراپیست‌ها اغلب به یک متخصص ماساژ درمانی که در ماساژ این مناطق بسیار ماهر است، مراجعه می‌کنند.

این تکنیک‌ها نه تنها درد را تسکین می‌دهند بلکه باعث تقویت عضلات شما و بهبود تحرک می‌شوند. ماساژ همچنین باعث تحریک جریان خون به مناطق آسیب دیده می‌شود و این به سرعت بخشیدن بهبودی کمک می‌کند. علاوه بر این، تنش و درد عضلانی را کاهش می‌دهد که این امر به ویژه برای ورزشکاران مفید است.

همانطور که می‌بینید، فیزیوتراپی می‌تواند درد را با بیش از یک روش معالجه کند. تکنیک‌های مورد استفاده بستگی به نیاز و علائم شما دارد. پس از ارزیابی وضعیت شما، درمانگر برنامه درمانی را تهیه و اقدامات پیشگیرانه را توصیه می‌کند.

مزایای فیزیوتراپی در کمردرد

فیزیوتراپی یک روش درمانی مفید است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از بیماری‌های جسمی از جمله کمردرد را درمان کند. هنگامی که با فیزیوتراپیست خود ملاقات کردید، آن‌ها یک بررسی جامع از تاریخچه پزشکی شما را انجام می‌دهند و عملکرد فیزیکی شما را ارزیابی می‌کنند. آن‌ها سپس مشخص خواهند کرد که چه تمرینات و روش‌های درمانی بیشترین بهره برداری را برای شما خواهد داشت. ورزش، لیزر درمانی، ماساژ و دستکاری ستون فقرات، همه روش‌های بسیار مؤثر برای درمان کمردرد هستند.

۸۶٪ از بیمارانی که تحت فیزیوتراپی (متشکل از دستی درمانی، ورزش و آموزش) قرار داشتند نتایج بهتری نسبت به افرادی که فقط از روال تجویز شده توسط پزشک عمومی خود پیروی کرده‌اند، مشاهده کردند.

فیزیوتراپی مزایای بسیاری دارد و نه تنها یک روش مؤثر برای درمان کمر درد فعلی شما است، بلکه ابزاری مؤثر برای جلوگیری از صدمات بعدی است.

درمان‌های تکمیلی کمر درد

فیزیوتراپی در مواقعی که با سایر روش‌های درمانی مانند ماساژ، طب سوزنی، حجامت، الکتروتراپی، لیزر درمانی و ضربه تراپی ترکیب می‌شود، مؤثر است. هنگامی که فیزیوتراپیست شما به ریشه مشکل شما رسید، با سایر متخصصان تیم خود مشورت می‌کند تا یک برنامه درمانی جامع را بطور خاص طراحی کرده که نیازهای پزشکی شما را برآورده سازد.

ماساژ

مواردی که ماساژ به همراه فیزیوتراپی استفاده می‌شود، به ویژه‌ای مؤثر است. فیزیوتراپی می‌تواند دردناک باشد و استرس ناشی از عضلات ما می‌تواند آن‌ها را متشنج و دردناک کند.

ماساژ به ما کمک می‌کند تا عضلات خود را شل کنیم، فشارهایی که بر روی اعصاب ما وارد می‌شود، کاهش می‌یابد و درد را کاهش می‌دهد. ماساژ همچنین یک روش مؤثر برای افزایش گردش خون در عضلات و مفاصل ماست و به مواد مغذی موجود در جریان خون ما اجازه می‌دهد تا به عضلات ما بهتر برسند و روند بهبودی را تسریع کنند.

 

کلمات کلیدی:

فیزیوتراپی – فیزیوتراپی کمردرد – روش های درمانی – فیزیوتراپی در اکباتان – کلینیک فیزیوتراپی – مرکز فیزیوتراپی در غرب تهران – کلینیک فیزیوتراپی در سردار جنگل – فیزیوتراپی در شاهین شمالی – فیزیوتراپی خوب در غرب تهران – فیزیوتراپی در آیت الله کاشانی

فیزیوتراپی در کمردرد

اشتراک گذاری