جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری ( شفا )

درمان آرتروز شانه

درمان آرتروز شانه

آرتروز شانه نوعی بیماری تخریبی است که با فرسودگی و تخریب غضروف مفصل شانه مشخص می شود و علائمی همچون درد ، التهاب و محدودیت های حرکتی را به همراه دارد.

حرکات تکراری مفصل در افرادی که به دلیل شرایط شغلی و یا ورزشهای خاص شانه آن ها تحرک بالایی دارد ، در کنار افزایش سن و آسیب دیدگی مفصل شانه در گذشته از مهم ترین عواملی هستند که خطر بروز آرتروز شانه را افزایش می دهند.

اگرچه تاکنون هیچ روش درمان قطعی برای آرتروز (شایع ترین بیماری مفاصل بدن) شناسایی نشده اما روشهای درمانی می توانند به تسکین علائم ، بهبود عملکرد مفصل و جلوگیری از پیشرفت تخریب غضروف مفصل کمک کنند.

روشهای درمان آرتروز شانه

استراحت دادن به مفصل شانه. این می تواند به این معنی باشد که فرد مبتلا به آرتروز باید نحوه حرکت بازو را در حین انجام فعالیت های روزمره تغییر دهد. به عنوان مثال، فرد ممکن است به جای لباسی که روی سرش می رود، لباسی بپوشد که جلوی زیپ را بالا می برد. همچنین بیمار باید از انجام هرگونه حرکتی که سبب وارد شدن فشار بیش از حد به شانه و تشدید علائم می شود بپرهیزد.

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین برای کاهش درد و التهاب مفصل شانه برای انجام فعالیت های روزمره توصیه می شود.

فیزیوتراپی شانه و تمرینات ورزشی موثرترین روش در کنترل علائم آرتروز شانه و بهبود عملکرد حرکتی شانه است که توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی دکتر نصیری (بهترین فیزیوتراپی غرب تهران) ارائه می شود. فیزیوتراپیست های ما پس از ارزیابی دقیق شرایط بیماران از متدها و مدالیته های مختلفی برای کمک به مدیریت علائم بیمار و بهبود کیفیت زندگی وی بهره می برند. انجام تمرینات دامنه حرکتی که توسط فیزیوتراپیست برای بیمار در نظر گرفته می شوند برای افزایش انعطاف پذیری استفاده می شود.
گرما و سرما درمانی نیز از راهکارهای فیزیوتراپی در تسکین علائم آرتروز شانه هستند.

اگر درمان‌های غیرجراحی مؤثر واقع نشد، جراحی‌هایی در دسترس هستند. مانند هر جراحی دیگری، خطرات و عوارض بالقوه خاصی از جمله عفونت یا مشکلات بیهوشی وجود دارد. درمان های جراحی عبارتند از:

جایگزینی سر استخوان بازو یا استخوان بازو (همی آرتروپلاستی). این گزینه نیز برای درمان آرتریت مفصل گلنوهومرال استفاده می شود.
تعویض مفصل شانه (آرتروپلاستی کامل شانه). جایگزینی کل شانه با یک مفصل مصنوعی معمولا برای درمان آرتروز مفصل گلنوهومرال انجام می شود.
برداشتن یک قطعه کوچک از انتهای استخوان ترقوه (آرتروپلاستی رزکسیون). این گزینه رایج ترین جراحی برای درمان آرتریت مفصل AC و مشکلات روتاتور کاف مرتبط است. پس از برداشتن انتهای استخوان، فضا با بافت اسکار پر می شود.

پس از جراحی نیز فیزیوتراپی برای بازیابی قدرت و تحرک شانه ضروری است.

 

کلمات مرتبط :

درمان آرتروز شانه – فیزیوتراپی شانه در غرب تهران – درمان آرتروز با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی خوب در غرب تهران

درمان آرتروز شانه

اشتراک گذاری