جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری ( شفا )

ترکشن ستون فقرات

ترکشن ستون فقرات یا همان کشش ستون فقرات یک روش درمانی در فیزیوتراپی برای کمک به تسکین درد و مشکلات ستون فقرات است.

گردن و کمر شایع ترین نواحی ستون فقرات برای کشش هستند. هدف از کشش ستون فقرات این است که استخوان های مجاور را از یکدیگر دور کند تا فضای بیشتری بین آنها ایجاد شود.

استخوان‌ها، رباط‌ها، دیسک‌ها و اعصاب در بخش ستون فقرات می‌توانند فشرده شوند و باعث درد و یا علائم دیگر شوند. هدف از کشش باز کردن فضای بین این سازه ها برای کاهش فشار است.

کشش به افراد مبتلا به کمردرد و گردن درد برای تسکین علائم از جمله علائم رادیکولوپاتی داده می شود. علائم رادیکولوپاتی شامل درد، ضعف، بی‌حسی و یا احساس دردی است که از یک پا یا یک بازو پایین می‌آید و در اثر تحریک یک یا چند ریشه عصبی نخاعی ایجاد می‌شود.

این روش همچنین برای درمان تنگی نخاعی یا اسپوندیلوز برای کاهش فشار بر سوراخ بین مهره ای (سوراخ هایی در طرفین ستون فقرات که از طریق آن اعصاب نخاعی در مسیر خود به بقیه بدن عبور می کنند) استفاده می شود. فراهم کردن فضا در اطراف سوراخ بین مهره ای ممکن است به اعصاب کمک کند بدون مانع و بدون تحریک عبور کنند.

اهداف ترکشن ستون فقرات

عضلات آسیب دیده ای که در اسپاسم منقبض می شوند می توانند به آرامی به طول کشیده شوند، عضلات شل شده و اسپاسم کاهش یابد. از نظر مفهومی، ماهیچه‌ها با گذشت زمان خسته می‌شوند و در نهایت باعث می‌شود تنش عضلانی آرام شود و درد کاهش یابد.

دیسک‌ها از هم جدا می‌شوند، فیبرهای حلقوی کشیده می‌شوند و فشار منفی در دیسک ایجاد می‌شود که باعث برآمدگی و بیرون زدگی دیسک به قسمت مرکزی دیسک می‌شود.

کوتاه شدن رباط ها باعث افزایش فشار روی اعصاب می شود. کشش باعث طولانی شدن رباط‌ها می‌شود و آنها را نازک‌تر می‌کند و احتمال انقباض یا فشار بر روی عصب را کاهش می‌دهد.

افزایش ارتفاع دیسک توسط کشش ستون مهره ها ، فضای بیشتری برای اعصاب در هنگام خروج از قسمت مرکزی ستون فقرات ایجاد می کند و به تسکین علائم دیسک کمر کمک می کند.

کشیدگی همچنین ممکن است فشار بر ساختارهای نخاع، از جمله عروق خونی و ریشه های عصبی را کاهش دهد.

گردش خون بهبود یافته توسط ترکشن ستون فقرات نیز ممکن است التهاب را کاهش دهد. و افزایش حرکت مفصل ممکن است به تسکین درد کمک کند و به رفع اسپاسم عضلانی نیز کمک کند.

در حالی که متخصصان فیزیوتراپی ترکشن ستون فقرات را برای درمان بسیاری از مشکلات ستون فقرات توصیه می‌کنند، تنوع زیادی در نحوه اعمال نیرو به ستون فقرات، میزان نیرو به ستون فقرات و مدت زمان اعمال نیرو وجود دارد. همچنین در فرکانس این درمان ها و تعداد جلسات مورد نیاز برای اثر بخشیدن به تسکین، تغییرات زیادی وجود دارد.

 

 

کلمات مرتبط :

کشش ستون فقرات – ترکشن ستون فقرات – کشش مکانیکی ستون فقرات – کشش دیسک کمر – درمان دستی برای دیسک کمر – فیزیوتراپی برای دیسک کمر در تهران

ترکشن ستون فقرات

اشتراک گذاری