جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری ( شفا )

بی اختیاری ادرار و انواع آن

بی اختیاری ادرار زمان رخ می دهد که کنترل مثانه از بین برود و نشت ادرار رخ دهد ، این وضعیت می تواند در افراد در هر سنی و به دلایل مختلف رخ دهد. برخی، اما نه همه افراد مبتلا به مثانه نوروژنیک بی اختیاری را تجربه می کنند.

بی اختیاری ادرار نه تنها پیامدهای فیزیکی دارد، بلکه زندگی اجتماعی شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. انواع مختلفی از این بیماری با علل زمینه ای مختلف وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم.

انواع بی اختیاری ادرار

  • بی اختیاری استرسی
  • بی اختیاری فوری
  • بی اختیاری سرریز
  • بی اختیاری عملکردی
  • بی اختیاری مختلط

علائم انواع بی اختیاری

علائم زیر را می توان در انواع مختلف بی اختیاری تجربه کرد.

بی اختیاری استرسی
با نشت ادرار زمانی که مقداری فشار به مثانه وارد می شود مشخص می شود. در هنگام سرفه، عطسه، خنده و بلند کردن وزنه سنگین اتفاق می افتد.

بی‌اختیاری فوری
باعث می‌شود که ناگهانی ادرار کنید که نمی‌توانید آن را کنترل کنید و به‌طور غیرارادی مقداری ادرار دفع می‌شود. همچنین باعث افزایش تکرر ادرار می شود، یعنی باید بارها و بارها به توالت بدوید. برای دفع ادرار باید چندین بار در شب از خواب بیدار شوید.

بی اختیاری سرریز
زمانی است که ادرار شما به دلیل پر شدن بیش از حد مثانه سرریز می شود.

بی اختیاری عملکردی
زمانی است که ادرار شما به دلیل تاخیر در تخلیه مثانه نشت می کند. این وضعیت فقط با نشت ادرار خود را نشان می دهد.

بی اختیاری مختلط
همانطور که از نامش پیداست با علائم بیش از یک نوع بی اختیاری ظاهر می شود.

دلایل بی اختیاری ادرار

  • بی اختیاری استرسی به دلیل ضعیف شدن عضلات لگن و اسفنکترها است که معمولاً از نشت ادرار جلوگیری می کند. هنگامی که فشار افزایش می یابد، ساختارهای ضعیف شده نمی توانند ادرار را نگه دارند و نشت می کند.
  • به بی اختیاری فوری مثانه بیش فعال نیز می گویند. این به دلیل طیفی از عواملی است که فعالیت مثانه را افزایش می دهد. این می تواند به دلیل عفونت مثانه یا یک عامل عصبی افزایش دفعات و شدت انقباض عضلات مثانه باشد.
  • بی اختیاری سرریز به دلیل تخلیه ناقص مثانه است. این تخلیه ناقص می تواند ناشی از تومور، سنگ یا هر توده یا پیچ خوردگی دیگری در مجرای ادرار باشد. هنگامی که مثانه به طور کامل تخلیه نمی شود، سرریز می شود.
  • بی اختیاری عملکردی به دلیل آسیب شناسی مثانه نیست. زمانی تجربه می شود که برخی ناتوانی های جسمی یا ذهنی بیمار را از رسیدن به موقع به توالت باز می دارد. به دلیل تاخیر بیمار دچار نشت ادرار می شود.
  • بی اختیاری مختلط زمانی است که دلایل متعددی وجود دارد که باعث دفع غیر ارادی ادرار می شود. ممکن است بیمار مثانه بیش فعال و عضلات لگن ضعیف داشته باشد در یک زمان که منجر به بی اختیاری مختلط می شود.

فیزیوتراپی کف لگن و بیوفیدبک تراپی از جمله موثرترین راهکارها در درمان انواع بی اختیاری ادرار هستند که در کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شوند.

 

مقالات مرتبط :

 

بیوفیدبک تراپی در غرب تهران

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک

بی اختیاری ادرار و انواع آن

اشتراک گذاری