جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری ( شفا )

بیوفیدبک در فیزیوتراپی

بیوفیدبک در فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست هایی که در توانبخشی فیزیکی یا ورزش با مراجعین کار می کنند می توانند از رویکردهای بیوفیدبک به خوبی استفاده کنند. ماهیت این است که بیوفیدبک بیمار را قادر می‌سازد تا سیگنال‌هایی را که نشان‌دهنده عملکردهای بدن است، خود تنظیم کند و از این طریق کنترل بیشتری به دست آورد.

بیوفیدبک EMG می تواند تنش عضلانی را کمی و کاهش دهد

به عنوان مثال، بسیاری از اختلالات مرتبط با استرس و توجه را می توان با استفاده از آموزش بیوفیدبک با موفقیت درمان کرد. بیوفیدبک ابزاری غیرتهاجمی و مؤثر برای تعیین وضعیت روانی (ذهن-بدن) از نظر پارامترهای فیزیولوژیکی مانند تنفس، ضربان قلب، تنش عضلانی، دما، تعریق و موارد دیگر ارائه می‌کند.

در طی درمان با بیوفیدک مراجعه کنندگان بینش بیشتری در ارتباط بدن و ذهن به دست می آورند. کاربردهای معمولی در موقعیت‌های فرسودگی، اضطراب، PTSD، درد مزمن، سردرد، بی‌خوابی و بسیاری از اختلالات مرتبط با استرس است که اغلب چالش‌های توانبخشی فیزیکی را پوشش می‌دهند.

بیوفیدبک در فیزیوتراپی

با استفاده از بیوفیدبک EMG، فرد یاد می گیرد که برخی از ماهیچه ها را تقویت یا شل کند، به عنوان مثال. توانبخشی یا اختلالات گیجگاهی فکی بازخورد عضلانی یا میوفیدبک بینش هایی را در مورد حرکت و وضعیت بدن ارائه می دهد. آیا تمرینات همانطور که در نظر گرفته شده انجام می شود و آیا واقعاً کشش عضلانی افزایش می یابد؟ با مایوفیدبک، الکترومیوگرافی (EMG) یا هدایت الکتریکی فیبرهای عضلانی اندازه گیری می شود، زیرا این رابطه مستقیمی با تنش عضلانی دارد. تمرین EMG اغلب در توانبخشی عضلات بیش از حد شل یا بیش از حد تنش استفاده می شود.

بیوفیدبک در فیزیوتراپی برای بازآموزی عضلات کف لگن درمانی برای کمک به مراجعین برای یادگیری تقویت یا شل کردن عضلات کف لگن به منظور بهبود عملکرد روده یا مثانه و کاهش برخی از انواع درد کف لگن است. برای این آموزش فرد یاد می گیرد که اسفنکتر رکتوم یا عضلات واژن را تقویت کند. در حالت ایده آل، این با اندازه گیری فعال شدن عضلات شکم ترکیب می شود. این روش بر اساس همان اصل اندازه گیری EMG سطح است. بیوفیدبک به دلیل سهولت استفاده و میزان موفقیت بسیار بالا، تأثیر زیادی بر بی اختیاری داشته است. اگرچه زمان درمان متفاوت است، اما در اکثر افراد، می‌توان در عرض 4 تا 8 هفته برای بی‌اختیاری مدفوع و ادراری بازیابی کرد.

بیوفیدبک می تواند اثربخشی فیزیوتراپی را با موارد زیر افزایش دهد:

  • اندازه گیری و بازآموزی تنش عضلانی در حرکت، راه رفتن یا وضعیت بدن
  • نشان دادن الگوهای ناکارآمد، کمک به ایجاد الگوهای حرکتی عملکردی
  • ارائه ابزار سنجش و آموزش در مورد استرس، درد و اضطراب
  • امکان تمرین چندین عضله همراه با پارامترهای دیگر به طور همزمان
  • برانگیختن مراجعان برای ایفای نقش فعالتر در مراقبت از سلامت شخصی یا توانبخشی آنها
  • تجسم فعالیت فیزیولوژیکی و فرآیندهای رابط ذهن و بدن

 

 

 

کلمات مرتبط :

بیوفیدبک در فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در غرب تهران – بیوفیدبک تراپی در غرب تهران – فواید بیوفیدبک تراپی – هزینه بیوفیدبک کف لگن – فیزیوتراپی کف لگن

بیوفیدبک در فیزیوتراپی

اشتراک گذاری