بیرون زدگی دیسک کمر

مگنت تراپی
مگنت تراپی و موارد کاربرد آن
مارس 6, 2019
آرتروز زانو
آرتروز زانو و روش های درمان آن
آوریل 3, 2019
بیرون زدگی دیسک کمر

فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر یکی از آسیب های جدی ستون فقرات است که با کمردرد و احساس بی حسی و گزگز کردن کمر و اندام های تحتانی مشخص می شود.

این بیماری زمانی رخ می دهد که ماده ژلاتینی مانند میان دیسک به دلایلی بیرون بزند.

خروج این ماده ژلاتینی می تواند به اعصاب نخاعی فشار وارد کرده که این وضعیت سبب بروز عوارضی در فرد شود.

خوشبختانه اغلب مبتلایان با استراحت و درمان های غیر جراحی از جمله فیزیوتراپی بهبود می یابند و درصد اندکی از از بیماران نیازمند جراحی هستند.

پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی شرح حال بیمار از تست ها و روش های تشخیصی همچون تصویربرداری رادیوگرافی، ام آر آی، سی تی اسکن و نوار عصب و عضله استفاده می کند.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

  • احساس درد در کمر که به اندام های تحتانی و پاها منتشر می شود.
  • تشدید درد با حرکت کردن ، چرخش و خم کردن کمر ، راه رفتن و …
  • بی حسی و ضعف کمر و پاها
  • گزگز کردن پاها
  • اسپاسم عضلات کمر
  • اختلال در عملکرد اندام های تحتانی
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع در موارد پیشرفته و حاد بیماری

دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر

  • آسیب دیدگی مهره ها
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • افزایش سن یکی از عواملی است که ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد، با افزایش سن دیسک ها مقداری از آب خود را از دست می دهند و خشک می شوند که این وضعیت سبب افزایش آسیب پذیری دیسک ها می شود.
  • فعالیت های شغلی و ورزشی سنگین که سبب وارد شدن فشار زیادی به مهره ها می شوند.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر 

کاهش میزان فعالیت و افزایش زمان استراحت در تسکین کمردرد ناشی از فتق دیسک کمر نقش موثری دارد.

بیمار باید از انجام فعالیت‌ هایی مانند خم و راست کردن کمر ، حرکات ناگهانی کمر و بلند کردن و حمل اجسام سنگین بپرهیزد.

قرار دادن کمپرس یخ در تسکین درد و التهاب کمر بسیار موثر است.

کمپرس گرم نیز جریان خون موضعی و عمومی را در بدن بهبود بخشیده و از این طریق به افزایش میزان اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز سلول های آسیب دیده کمک کرده و به روند بهبودی و تسکین علائم بمیار کمک زیادی می کند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن ، داروهای شل کننده‌های عضلانی و داروهای کورتیکواستروئیدی تزریقی در درمان دارویی بیرون زدگی دیسک کمر تجویز می شوند.

تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی موثرترین و بهترین درمان این عارضه هستند که به بهبود شرایط بیمار و کاهش مشکلات وی کمک زیادی می کنند.

فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته هایی همچون منوال تراپی ، الکتروتراپی ، ماساژ درمانی و آب درمانی به درمان بیرون زدگی دیسک کمر کمک می کند.

تمرینات کششی و تقویت کننده عضلات که توسط فیزیوتراپیست به بیمار آموزش داده می شوند عضلات کمر را تقویت کرده و دامنه حرکتی را بهبود می بخشند.

در صورتی که بیماری بحدی پیشرفت کرده باشد که با درمان های غیرتهاجمی همچون ورزش و فیزیوتراپی قابل کنترل نباشد عمل جراحی برای کمک به بهبود شرایط بیمار ضروری خواهد بود.

 

کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری مجهز به لیزر پرتوان ، شاک ویو تراپی ، مگنت تراپی و تکارتراپی خدمات تخصصی فیزیوتراپی را برای درمان بیماری ها و آسیب های اسکلتی_عضلانی و بیماری های سیستم عصبی ارائه می دهد.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در جنت آباد – فیزیوتراپی در غرب تهران – بهترین فیزیوتراپی غرب تهران – کلینیک فیزیوتراپی در شهران – کلینیک فیزیوتراپی در پونک – درمان دیسک کمر