آسیب روتاتور کاف

مزایای کشش ستون فقرات
مزایای کشش ستون فقرات
مارس 8, 2022
درمان سردرد گردنی با فیزیوتراپی
درمان سردرد گردنی با فیزیوتراپی
مارس 9, 2022
آسیب روتاتور کاف

آسیب روتاتور کاف

آسیب روتاتور کاف از جمله پارگی جزئی یا کامل روتاتور کاف بالا بردن دست به بالای سر و حرکت بازو را دشوار می کند. ممکن است درد شانه و ضعف بازو داشته باشید. آسیب های روتاتور کاف شایع است، به خصوص با افزایش سن.

استراحت، مسکن ها و فیزیوتراپی شانه می توانند کمک کننده باشد. برخی از افراد برای اتصال مجدد روتاتور کاف پاره شده نیاز به جراحی دارند.

روتاتور کاف چیست؟

روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها در شانه شما است. آنها به شما کمک می کنند دست های خود را بلند کرده و از بدن خود دور کنید. روتاتور کاف توپ استخوان بازو (بازو) را در حفره تیغه شانه نگه می دارد.

آسیب روتاتور کاف

شانه یک مفصل گوی و کاسه ای است که بخشی از سیستم اسکلتی است. این مانند یک توپ گلف است که روی یک سه راهی گلف نشسته است. پارگی روتاتور کاف زمانی اتفاق می افتد که تاندون ها از استخوان بازو دور می شوند. پارگی ممکن است در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب دیگری ایجاد شود.

انواع پارگی روتاتور کاف شانه

  • جزئی: با پارگی ناقص یا جزئی، تاندون هنوز تا حدودی به استخوان بازو می چسبد.
  • کامل: با پارگی کامل یا پارگی کامل، تاندون به طور کامل از استخوان جدا می شود. یک سوراخ یا شکاف در تاندون وجود دارد.

دلایل و عوامل خطر

تصادفی مانند زمین خوردن می تواند باعث شکستگی استخوان ترقوه یا دررفتگی شانه شود که باعث پارگی روتاتور کاف می شود.

به طور معمول، پارگی روتاتور کاف در طول زمان رخ می دهد زیرا تاندون با افزایش سن و استفاده از بین می رود (پارگی دژنراتیو). افراد بالای 40 سال بیشتر در معرض خطر هستند.

علل پارگی دژنراتیو عبارتند از:

خارهای استخوانی: رشد استخوانی می تواند در بالای استخوان شانه ایجاد شود. هنگامی که بازوی خود را بلند می کنید، این خارهای استخوانی روی تاندون ساییده می شوند. این برخورد شانه باعث ایجاد اصطکاک بین استخوان و تاندون می شود. در نهایت ممکن است پارگی جزئی یا کامل ایجاد شود.

کاهش جریان خون: با افزایش سن، جریان خون به روتاتور کاف کاهش می یابد. ماهیچه ها و تاندون های شما برای ترمیم خود به یک منبع خون سالم نیاز دارند. اگر خون تاندون ها را تغذیه نکند، ممکن است پاره شوند.

استفاده بیش از حد: حرکات مکرر شانه در حین ورزش یا در حین کار می تواند به عضلات و تاندون ها فشار وارد کند و باعث پارگی شود.

عوامل خطر برای پارگی روتاتور کاف چیست؟

هر کسی ممکن است پارگی روتاتور کاف را تجربه کند. این عوامل ممکن است خطر شما را افزایش دهند:

  • سابقه خانوادگی مشکلات شانه یا آسیب روتاتور کاف.
  • وضعیت بدنی ضعیف
  • سیگار کشیدن.
  • داشتن 40 سال یا بیشتر.

پارگی‌های دژنراتیو در بین افرادی که حرکات تکراری شانه را انجام می‌دهند، شایع‌تر است، مانند:

  • نجاران.
  • مکانیک.
  • نقاشان.

علائم آسیب روتاتور کاف چیست؟

پارگی ناگهانی ناشی از تصادف باعث درد فوری و شدید شانه و ضعف بازو می شود. با آسیبهای دژنراتیو، ممکن است درد خفیفی داشته باشید که با مسکن‌های بدون نسخه بهبود می‌یابد. با گذشت زمان، درد بدتر می شود و مسکن ها کمکی نمی کنند. همه افراد درد ندارند، اما بیشتر افراد درجاتی از ضعف بازو و شانه دارند.

علائم پارگی روتاتور کاف عبارتند از:

  • سختی و درد ناشی از بالا بردن بازو.
  • هنگام حرکت بازو، صداها یا احساسات را به صدا در می آورند یا کلیک می کنند.
  • شانه درد که در شب یا هنگام استراحت دادن به بازو بدتر می شود.
  • ضعف شانه و تلاش برای بلند کردن وسایل.

درمان های غیر جراحی آسیب روتاتور کاف

پارگی‌های روتاتور کاف بدون جراحی به خودی خود بهبود نمی‌یابند، اما بسیاری از بیماران می‌توانند با درمان غیرجراحی با تقویت عضلات شانه، عملکرد خود را بهبود بخشند و درد را کاهش دهند. فقط به این دلیل که پارگی وجود دارد، لزوماً به معنای نیاز به جراحی نیست. از هر 10 نفری که پارگی جزئی دارند، هشت نفر با درمان های غیرجراحی بهبود می یابند. بهبود وضعیت ممکن است تا یک سال طول بکشد.

درمان های غیر جراحی عبارتند از:

  • استراحت برای دادن زمان به شانه شما برای بهبودی. ممکن است لازم باشد فعالیت ها را تغییر دهید و کار یا ورزش خاصی را برای مدتی متوقف کنید.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای به حداقل رساندن درد و تورم.
  • فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی و کششی با هدف بازیابی دامنه حرکات شانه (متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی دکتر نصیری در غرب تهران خدمات فیزیوتراپی تخصصی شانه را با بالاترین کیفیت ارائه می دهند.)
  • تزریق استروئید برای کاهش درد و تورم.

درمان های جراحی برای پارگی و آسیب روتاتور کاف چیست؟

اگر پارگی کامل دارید یا درمان‌های غیرجراحی به پارگی جزئی کمک نمی‌کنند، ممکن است پزشک شما جراحی را توصیه کند. اگر شغل یا علایق ورزشی شما بر شانه تأثیر بگذارد، ممکن است جراحی نیز انجام دهید.

اکثر جراحی های روتاتور کاف به روش آرتروسکوپی از طریق برش های کوچک انجام می شود. جراحی یک روش سرپایی است. شما همان روز به خانه می روید، اما بهبودی کلی پس از این جراحی بسیار قابل توجه است و می تواند تا یک سال یا بیشتر طول بکشد.

 

کلمات مرتبط :

آسیب روتاتور کاف – فیزیوتراپی شانه – فیزیوتراپی تخصصی شانه در غرب تهران